Етапи мовленнєвого розвитку дитини

       
       
                                           ПОРАДИ БАТЬКАМ
ДО ЛОГОПЕДА СЛІД ЗВЕРНУТИСЯ ЯКЩО…
До кінця 1-го місяця дитя не кричить перед годуванням.
До кінця 4-го місяця маля не посміхається, коли з ним розмовляють, не гулить.
До кінця 5-го місяця не намагається, знаходячись на руках у мами, відшукувати ті предмети і тих людей, яких вона називає, не прислухається до музики.
До 7 місяців не взнає голосу близьких, не може правильно реагувати на інтонації, не віддає перевагу мелодійним брязкальцям. Не намагається привернути до себе увагу.
До кінця 9-го місяця у маляти немає лепету, і воно не повторює за дорослим звукосполучення і склади, наслідуючи інтонації того, хто говорить.
До кінця 10-го місяця маля не махає головою на знак заперечення, або ручкою на знак прощання.
До року маля не може виголосити ні слова, не може виконати прості прохання (покажи, принеси), не здатний адекватно реагувати на похвалу і на зауваження.
До 1 року 4 місяців він не може адекватно ситуації вживати слова «мама» і «тато».
До 1 року 9 місяців не може виголосити 6 осмислених слів.
До 2 років маля не може показати частини тіла, які йому називає дорослий, не виконує складні прохання: «Сходи на кухню і принеси чашку». Не впізнає близьких по фотокартках.
До 2,5 років не розуміє різницю між словами «Великий» і «Маленький».
До 3 років не розуміє короткі вірші, розповіді, казки, не намагається їх переказати, не може показати, яка лінія довша, не може відповісти на питання: «Як тебе звати?».
У 4 роки не знає назви кольорів, не рахує в межах п’яти, не слухає довгі казки, не може розповісти вірша.
У 5 років мова не розбірлива і не зрозуміла для тих, хто оточує.
У 6 років маля не може переказати події минулого дня, переглянутого мультфільму або прочитаної розповіді. Неправильно виголошує звуки рідної мови і (або) не розрізняє їх на слух.
ТАКОЖ ЯКЩО:
— не реагує на звернену до нього мову, навіть якщо його називають по імені, але помічає інші, навіть дуже тихі звуки;
— не прислухається (як це роблять слабочуючі діти), не намагається зрозуміти сказане по губах, не удається до міміки і жестів для вираження свої думок;
— вживає перед окремими словами зайві звуки (а, і);
— повторює перші склади або цілі слова на початку фрази;
— робить вимушені зупинки в середині слова, фрази.


                    Орієнтир для мами. 
Слід звертати увагу і на якісну сторону, не лише на кількісну.
ВІКОВІ ПОКАЗНИКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Від 0 до 1 року
2 тижні - перестає смоктати, коли чує голос мами.
0 – 2 місяці - впізнає голос мами. Гуління. Звуки П, М, Б, К, Г, Х,А, О, У. Е – з 2 місяців.
1 місяць - заспокоюється піснею, агукає.
3-4 місяці - реагує на гучність, інтонацію.
5-6 місяців - слухає розмову, белькоче
6 місяців - за зразком промовляє окремі фонеми, склади, переймає темп, ритм, мелодику.
8 місяців - в белькотінні залишаються лище звуки рідної мови, вимовляє “слова” (ма-ма).
Близько 1 року - 12 – 20 слів (ам, бух).
Від 1 року до 2
Звуки: А, У, Е, П. Б, М.
Словник: 200 – 300 слів (до 2 років).
Речення з 2-4 слів (1,5 -2 роки).
Речення без граматичних узгоджень, слова “нанизані” одне на одне (близько 2 років).
З'являється граматичне оформлення речення (кінець 2 року життя).
Від 2 до 3 років
Словник близько 1500 слів. Займенники та прислівники, часто плутають (моя – наша), починають вживати прийменники.
Звуки: + І, И, Ф, В, Т, Д, Н, К, Г, Х.
Закінчується формування фонематичного слуху. Розуміє зміст книжок.
Від 3 до 4 років
Правильно вимовляє голосні й приголосні раннього онтогенезу. Допустимо: пом'якшення звуків мови; С, З, Ш, Ж - недостатньо чітко; Ч, Щ -- (-)/сь, ть; Р, Л -- (-),/ль
Від 4 до 5 років
Розрізнює слова, які відрізняються 1 фонемою (жук – лук, лак - рак).
Вимовляє звуки Ш, Ж, Щ, ДЖ, Ч, Л.
Помічає неправильну вимову звуків у власній мові.
Може переказати знайому казку близько до тексту.
Використовує родові назви предметів.
Оволодіває простими розгорнутими реченнями. В мові з'являються складносурядні і складнопідрядні речення.
Використовує суфікси при утворенні слів (утворює іменники за допомогою зменшувально-пестливих суфіксів).
Диференцює звуки.
Словник складає приблизно 1900 слів.
Користується простими прийменниковими конструкціями: у, в, на, під, з, до, за, по, коло.
5 років
Словник збільшується до 2000 – 2500 слів.
Звуки :С, З, Ц, ДЗ; Ш, Ж, Ч, ДЖ, Щ; Л, Р.
Використовує для словотворення префікси та суфікси.
Перехід від ситуативної мови до контексної. Бере участь в бесіді, переказує казки, складає оповідання за сюжетними картинками.
Фраза граматично оформлена вірно.

Розуміння  мовлення

Вік, міс.      Характерні ознаки нормального розвитку розуміння                              мовлення

2 - 5                Впізнає материнський голос

3 - 6                Швидко повертає голову на знайомий звук

4 - 6                Реагує, почувши своє ім´я

4 - 7                Повертається, почувши своє ім´я

6 - 8                Реагує, піднімаючи ручки на прохання «Іди до мене»

7 – 9               Зупиняється, почувши своє ім´я

7 - 12              Розпізнає назви знайомих предметів

8 – 9              На запитання «Де…?» знаходить поглядом і вказує пальцем на предмети                          (2-5), розташовані на постійних місцях, тобто фориується елементарне
                        розуміння мовлення   
                        
8 – 10              Зупиняється, почувши голосне попередження «Не можна»

  9                    На запитання «Де ...?»  знаходить поглядом і вказує пальцем на знайомі
                        предмети, що знаходяться в різних місцях, незалежно від їхнього
                        постійного місцезнаходження

9 – 10             Формується процес слухової диференціації звуків мовлення

9 – 11             Зупиняється, почувши голосне попередження «Не можна», висловлене
                       розмовним мовленням

9 – 10             Виконує прості вказівки (на зразок «Іди до мене», «Дай»)

   11                За словесною інструкцією виконує дії, не підказані предметами

10 – 12          Розуміє жест «бувай-бувй» («до побачення»)

14 – 17          Показує принаймні три частини тіла (ніс, рот, руки або ноги)

   15               Розуміє, що означають слова «відкрий» і «закрий», виконує інструкції,

                      в яких є ці слова.




Комментариев нет:

Отправить комментарий